Szervezeteket fejlesztünk
embereken keresztül!

Az érzelmi intelligencia 4 összetevője

12.07.2018 persolog Hungary 0
Az érzelmi intelligencia 4 összetevője

Az érzelmi intelligencia mostanában népszerű téma az üzleti világban is. A “szívvel történő vezetés” egyre felkapottabb a vezetésben és menedzsmentben egyaránt.

Dr. Goleman amerikai professzor (akit az érzelmi intelligencia atyjának tartanak) legegyszerűbb definíciója úgy írja le, mint az a képesség, hogy mennyire jól tudja egy személy magát és a kapcsolatait kezelni.

Négy alap összetevőből áll:

1. Önmagamra figyelés: Azt jelenti, hogy tudom mit érzek és miért érzem. Ez az egyszerű dolog alkotja az intuíció használatának alapját a döntéshozatalban. Ugyanakkor erre épül az erkölcsi “iránytűnk” is, ami segít a viselkedésünket az értékeink mentén szabályozni.

2. Önmagam menedzselése: Arról szól, hogy milyen módon kezelem a stresszhelyzeteket. Vagyis, hogy ki tudom-e kapcsolni a negatív érzéseket, és tudom-e őket finomítani a helyzettől függően. Minden érzelemnek megvan a maga funkciója, még a negatív érzelmeknek is, habár fontos, hogy tudjam kontrollálni és kezelni. Ha a megfelelő időben és helyzetben tudom bekapcsolni az érzelmeimet, akkor képes vagyok szenvedéllyel csinálni a dolgokat, legyen szó munkáról vagy hobbiról.

3. Empátia: Azt jelenti, hogy tudom mit érez a másik. Ha emberekkel dolgozunk, az empátia elengedhetetlen, tehát szükséges, hogy mindennap fejlesszük. Ez nem csak a pszichológusok munkája, a vezetőknek, menedzsereknek ugyanúgy szükségük van arra, hogy figyelembe vegyék, hogy az emberek érzelmekkel telítve érkeznek a munkahelyre, és az érzelmi állapotuknak megfelelően kell őket kezelni.

4. Szociális készségek: Az utolsó összetevője az érzelmi intelligenciának azt jelenti, hogy az előző három készséget jól tudom alkalmazni a kapcsolataimban. Azok a vezetők, akik tönkreteszik a cégüket általában azért teszik, mert nem képesek szabályozni az érzelmeiket, ami alacsony érzelmi intelligenciájuknak a jele. A vezetők felső 10%-a - akik jól kezelik saját magukat és kapcsolataikat - magas érzelmi intelligenciát mutatnak. Az érzelmeinkre, illetve a preferált viselkedésmintánkra való figyelés önmagunk vezetésének alapja.

Írta: Kulcsár Viktória - pszichológus, persolog tréner

 

Aktuális tippek:

1. Ha szeretnéd fejleszteni magad ezen a téren, akkor A személyiség ABC-je könyv nagy segítség lehet a számodra, abban, hogy hogyan fedezd fel a személyiségtípusod, és hogyan ismerd fel kollégáid vagy ügyfeleid személyiségtípusát. Továbbá ötleteket ad, hogyan tudod a viselkedésedet hatékonyan igazítani a másikéhoz.

 

2. Ha szeretnél másokat is fejleszteni, új eszközökkel bővíteni HR/tréning/coaching szolgáltatásaid, jelentkezz a persolog Viselkedésprofil szakértői képzésre (Budapest, November 23-24), ahol minősítést és jogot szerzel a persolog eszközök használatára!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Több téma a blogon :

Hogyan kezdd el a tréneri pályát a trénerképzés után?

2019.07.02

Kezdő trénerként valószínűleg sok kihívással kell szembenézned. A sok tennivaló között könnyű elveszni, és a kezdetekben olyan szépnek látszó tréneri karriert ilyenkor úgy tűnik könnyebb lenne a polcra...Olvasd tovább

5 stratégia a csapaton belüli hatékony kommunikációhoz

2020.11.12

A kommunikáció a siker kulcsa, akár egy cégről van szó, akár általában az emberi kapcsolatokról. Bár már kora gyermekkorban megtanulunk beszélni, mégis sok ember nem tud hatékonyan kommunikálni. Ezért lehetséges...Olvasd tovább

A reziliencia 10 tényezője

2022.05.02

Azonosítsd be mennyire vagy reziliens tíz faktor mentén! Mi különbözteti meg azt a barátot, aki talpra áll, miután csődbe ment a vállalkozása, attól, aki nem képes túltenni magát egy hasonló ...Olvasd tovább

Rendelj legalább 20.000 Ft értékben és ingyen kiszállítjuk! Ha kérdésed van, írj chat-en vagy hívj: +40747222521 Dismiss