Az érzelmi intelligencia mostanában népszerű téma az üzleti világban is. A “szívvel történő vezetés” egyre felkapottabb a vezetésben és menedzsmentben egyaránt.
Dr. Goleman amerikai professzor (akit az érzelmi intelligencia atyjának tartanak) legegyszerűbb definíciója úgy írja le, mint az a képesség, hogy mennyire jól tudja egy személy magát és a kapcsolatait kezelni.
Négy alap összetevőből áll:
1. Önmagamra figyelés: Azt jelenti, hogy tudom mit érzek és miért érzem. Ez az egyszerű dolog alkotja az intuíció használatának alapját a döntéshozatalban. Ugyanakkor erre épül az erkölcsi “iránytűnk” is, ami segít a viselkedésünket az értékeink mentén szabályozni.
2. Önmagam menedzselése: Arról szól, hogy milyen módon kezelem a stresszhelyzeteket. Vagyis, hogy ki tudom-e kapcsolni a negatív érzéseket, és tudom-e őket finomítani a helyzettől függően. Minden érzelemnek megvan a maga funkciója, még a negatív érzelmeknek is, habár fontos, hogy tudjam kontrollálni és kezelni. Ha a megfelelő időben és helyzetben tudom bekapcsolni az érzelmeimet, akkor képes vagyok szenvedéllyel csinálni a dolgokat, legyen szó munkáról vagy hobbiról.
3. Empátia: Azt jelenti, hogy tudom mit érez a másik. Ha emberekkel dolgozunk, az empátia elengedhetetlen, tehát szükséges, hogy mindennap fejlesszük. Ez nem csak a pszichológusok munkája, a vezetőknek, menedzsereknek ugyanúgy szükségük van arra, hogy figyelembe vegyék, hogy az emberek érzelmekkel telítve érkeznek a munkahelyre, és az érzelmi állapotuknak megfelelően kell őket kezelni.
4. Szociális készségek: Az utolsó összetevője az érzelmi intelligenciának azt jelenti, hogy az előző három készséget jól tudom alkalmazni a kapcsolataimban. Azok a vezetők, akik tönkreteszik a cégüket általában azért teszik, mert nem képesek szabályozni az érzelmeiket, ami alacsony érzelmi intelligenciájuknak a jele. A vezetők felső 10%-a - akik jól kezelik saját magukat és kapcsolataikat - magas érzelmi intelligenciát mutatnak. Az érzelmeinkre, illetve a preferált viselkedésmintánkra való figyelés önmagunk vezetésének alapja.
Írta: Kulcsár Viktória - pszichológus, persolog tréner
Aktuális tippek:
1. Ha szeretnéd fejleszteni magad ezen a téren, akkor A személyiség ABC-je könyv nagy segítség lehet a számodra, abban, hogy hogyan fedezd fel a személyiségtípusod, és hogyan ismerd fel kollégáid vagy ügyfeleid személyiségtípusát. Továbbá ötleteket ad, hogyan tudod a viselkedésedet hatékonyan igazítani a másikéhoz.
2. Ha szeretnél másokat is fejleszteni, új eszközökkel bővíteni HR/tréning/coaching szolgáltatásaid, jelentkezz a persolog Viselkedésprofil szakértői képzésre (Budapest, November 23-24), ahol minősítést és jogot szerzel a persolog eszközök használatára!
Mit tanulhatok a múltamból? “Az az ember, aki nem ismeri, nem fogadja el és nem öleli magához a múltját, nem tud örülni a jelennek és nem tudja megtervezni a jövőjét.” ...Olvasd tovább
Mitől leszek kompatibilis a párommal? Talán a DISC modell említésekor inkább a munkahelyi környezet és szakmai kapcsolatok jutnak először eszünkbe, azonban John G. Geier, a persolog DISC Személyiségmodell...Olvasd tovább
Függetlenül attól, hogy a vállalkozói tevékenységed személyes döntésed, vagy a helyzeted miatt kell vállalkoznod: szükségünk van rád! Ez talán túlzóan hangzik, de a vállalkozók a jelenlegi és jövőbeli...Olvasd tovább
Rendelj legalább 20.000 Ft értékben és ingyen kiszállítjuk! Ha kérdésed van, írj chat-en vagy hívj: +40747222521 Dismiss
Vélemény, hozzászólás?