Igaz, hogy a DISC rendszere egyszerűnek tűnik, mégis olykor a négy DISC viselkedésmód között is nehéz különbséget tenni. Eladással foglalkozó ügyfeleink jelezték, hogy a Gondos viselkedésmódot néha nehéz a Stabiltól megkülönböztetniük. De ennek nem az az oka, hogy nem vesszük figyelembe az árnyalatok jelentőségét?
Az emberi agy alapvető üzemmódja „spórolásra” van beállítva, vagyis arra törekszik, hogy a beérkező információkat sémákba vagy „dobozokba” rendezze. Ezért is nagy előny a D.I.S.C. Személyiségmodellnél, hogy csak négy fő viselkedésmódot kell megérteni, mert ezt az emberek képesek könnyen megjegyezni és alkalmazni.
De ha igazán „haladók” szeretnénk lenni, akkor meg kell tanulnunk a viselkedésmódok árnyalatainak jellemzőit is. Korábbi cikkeinkben már tárgyaltuk a Domináns, Iniciatív és Stabil viselkedésmódok árnyalatait, most pedig a Gondos viselkedésmód néhány kombinációját fogjuk áttekinteni.
John Geier (1989) ezt a faktort „alkalmazkodónak” nevezte, aki olyan felelősséget keres, amiben egyedül és fókuszáltan dolgozhat. A gondos viselkedésmódot mutató emberek szeretik, ha kitűnnek az általuk elkészített dolgokkal, de nem feltétlen más személyekkel versengenek.
A „gerinces” vagyis erőteljesen G típusú személy, akinek nincs második viselkedési preferenciája, igyekszik megnyerni a csapattagjait, ahelyett, hogy utasítaná őket. Szeretne megfelelni mások elvárásainak és hisz abban, hogy a kemény munka és a korrektség (mind a feladatokban, mind emberekkel) megtérül. Jellemző rá, hogy szakértővé válik egy területen és ott minden részletet ismer. Hajlik arra, hogy kompromisszumot kössön másokkal annak érdekében, hogy elérje a céljait. Szeretné elkerülni a kockázatot és a bajt. Kiváló rendszerezési képességei vannak. A sikerét a koncentrálással és az alapossággal éri el.
Az a személy, akinek az elsődleges gondos viselkedésmód mellé egy másodlagos domináns viselkedésmód is társul, már egy kicsit más tendenciákat mutat, mint egy csupán gondos típus. Leginkább a „kísérletező” szó jellemzi, mivel szereti a problémákat minden oldalról megvizsgálni. Épp ez az erősség válhat a gyengeségévé, mivel, ha túl alaposan minden oldalt megvizsgál, akkor nehezen jut el a végső és megfelelő döntésig. Általában jellemző rá, hogy megoldja a problémákat és egyszerűsíti a folyamatokat. Amikor beszél nagyon megfontolt, gondosan megválogatott szavakat használ. Ha valamiről kérdezed, akkor nagyon precíz és részletes magyarázatokat ad.
A komplex viselkedéstendenciák tartalmaznak egy elsődleges, egy másodlagos, és még egy harmadlagos viselkedésmódot is. Figyelmesen kell elemezzük az ilyen embereket, hogy a különböző viselkedésmódokat meg tudjuk különböztetni.
A „tervező” (D+S+G) elvállalja a nehéz feladatokat és sikeresen oldja meg az összetett problémákat. Új módszereket dolgoz ki, de a felépítés és gyártás részét másokra hagyja.
A „szaktanácsadó” (I+S+G) könnyen kezdeményez beszélgetést és gyorsan levonja a következtetéseit az új emberekkel kapcsolatban. Szereti megszervezni és irányítani mások tevékenységeit, és érzelemmel teljes kommunikációjával sikeres mind eladási, mind tanácsadási feladatokban.
A „tárgyaló” (D+I+G) nagyon jól ki tudja fejezni magát és pozitív mimikájával meggyőzi hallgatóságát. Szereti az új eljárásokat és módszereket, képes megvizsgálni és kiválasztani a legjobb ötleteket, amiket a meglévő rendszerekbe beépít.
Kritikus gondolkodás helyett néha mutass optimizmust!
Elégedj meg a 80%-al annak érdekében, hogy javíts az eredmény és a ráfordított idő arányain!
Ha igényli a környezeted, fejezd ki nyíltabban az érzelmeid!
Írta: Kulcsár Viktória - pszichológus, persolog Master Trainer
Töltöttél már ki DISC tesztet, de nem vagy biztos benne, hogy az eredmény tükrözi a valóságot? Próbáld ki a persolog Személyiségprofilt, ami a 4 típuson belül 20 árnyalt viselkedésmódot képes megkülönböztetni és egy komplex képet nyújt arról, hogyan viselkedsz egy megadott környezetben.
Forrás: Lothar Seiwert & Friedbert Gay (2016) A Személyiség ABC-je - 4 embertípus, amelyet ismerned kell
A kommunikáció a siker kulcsa, akár egy cégről van szó, akár általában az emberi kapcsolatokról. Bár már kora gyermekkorban megtanulunk beszélni, mégis sok ember nem tud hatékonyan kommunikálni. Ezért lehetséges...Olvasd tovább
A vállalat sikere nagy mértékben a személyzetétől függ. Míg a jó, motivált alkalmazottak nagy segítséget nyújtanak, alulmotivált társaik akár pénzügyi veszteségeket is okozhatnak Önnek. Üzleti sikere...Olvasd tovább
Ma Nyugat-Európában az emberek csupán 1%-a éri meg a 100 éves kort. Pedig az elmúlt évszázadban a várható élettartamunk évtizedenként körülbelül két évvel nőtt. Ez azt jelenti, hogy az elmúlt ...Olvasd tovább
Rendelj legalább 20.000 Ft értékben és ingyen kiszállítjuk! Ha kérdésed van, írj chat-en vagy hívj: +40747222521 Dismiss
Vélemény, hozzászólás?