Szervezeteket fejlesztünk
embereken keresztül!

Vezetés a krízis idején – 2. rész

21.10.2020 persolog Hungary 1
Vezetés a krízis idején – 2. rész

Hogyan kezeljük vezetőként a krízis négy szakaszát?

Mióta a Covid-19 krízis elérte a világot, mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogy egy “VUCA” világban élünk, ami kiszámíthatatlan, bizonytalan, komplex és homályos (a VUCA a következő angol szavakból alkotott mozaik szó: volatility, uncertainty, complexity, ambiguity). Ezt elméletben már tudtuk az elmúlt 5 évben is, de a valóságban csak nemrég ért el igazán minket.

A kezdeti sokk azóta már alábbhagyott, a mostani kérdés viszont az, hogy mi mint cégek, szervezetek és nemzetek, hogyan boldogulunk az új valósággal, és hogyan tudjuk biztosítani a vezetést a krízis négy fázisában.

Az első cikkemben egy áttekintést adtam a 4 fázisról: túlélés, megküzdés, helyreállítás és átalakulás. Most szeretném kiemelni a vezetők szerepét ebben a négy szakaszban.


1. Túlélés (úszás a mély vízben)

Amikor az egész szervezet a “küzdj vagy menekülj” módban van, akkor szükség van az empatikus és erős vezetésre.

Empatikus vezetés

Minden válság egyfajta gyász folyamatot indít el az emberekben. Ez a veszteséggel való szembesülés sokkjával kezdődik. Majd az emberek dühösek lesznek: “Kit lehet ezért hibáztatni? Miért történik ez velünk?” Ezután jön a depresszió: “Hogyan élhetjük túl ezt az egészet, és miért ilyen reménytelen a helyzet?”. Végül a gyászfolyamatban elkezd növekedni a helyreállás a rendszerben. A 100 tanárért és 1200 tanulóért felelős iskolaigazgató a válság első 4 hetében a hét minden napján írt egy e-mailt a tanároknak. Személyes feljegyzésekkel, biztatással, a helyzetről való hírekkel és más apró eszközökkel segítette a tanárokat hogyan kezeljék a munkájukat és magánéletüket ebben a túlélési módban. Az embereknek empátiára van szükségük. Arra vágynak, hogy meghallgassák és észrevegyék őket, illetve, hogy elfogadják a fájdalmaikat és a félelmeiket.

Erős vezetés

A túlélési szakaszban az embereknek szükségük van az egészséges élet és a munkával kapcsolatos szokások napi ritmusára. Azért, hogy egészségesek maradjanak rendelkezniük kell a napi produktivitásból fakadó elégedettség érzetével (még akkor is, ha nagyon kevés dolgot produkáltak aznap). Adj az embereidnek és a személyzetnek apró eszközöket, hogyan találhatnak ismét fogást a mindennapi magán- és szakmai életükön!


2. Megküzdés (a mentőcsónak elérése)

Amikor a válság sokkja az első hetekben elmúlik, minden más lesz, mint korábban. Ami normális volt, ugyanabban a formában már nem fog visszatérni. Most a vezetők és az összes szakember feladata az, hogy újra felvegyék az élet fonalát, alkalmazkodjanak az új valósághoz, és új megoldásokat dolgozzanak ki arra nézve, hogyan lehet ezzel a helyzettel megbirkózni.

Adaptív vezetés

Neked, mint vezetőnek, de a csapat összes szakemberének is növekednie kell az AQ-adaptív hányadosban. Hogyan tudod felhasználni egyedi készségeid és erősségeid, és azokat átalakítani olyan eszközökre, amelyekre szükség van ebben az új világban? Alakítsd át termékeidet és szolgáltatásaidat úgy, hogy azok valódi hozzáadott értéket teremtsenek ügyfeleid számára, akiket szintén ugyanaz a válság sújt!

Reziliens vezetés

Képezd magad és a csapatod a reziliencia minden területén! Töltsd ki a reziliencia elemzést és kezdd el tudatosan fejleszteni az ellenálló képességed, mert te és a csapatod egy maratonon vesztek most részt! Ahhoz, hogy megbirkózz az új valósággal olyan emberekre van szükséged, akik hajlandók szembenézni a valósággal, képesek állást foglalni, fejlesztik problémamegoldási kompetenciáikat, és eltökélten építik a szervezetet.

Kommunikatív vezetés

Ebben a szakaszban mindenkinek szüksége van rendszeres tájékoztatásra és reményteljes kommunikációra. Állíts fel napi és heti szintű megbeszéléseket az egész szervezet számára! Használhatsz what’s app csoportokat, e-mail kapcsolatokat vagy akár videóüzeneteket. Ne feledd, hogy minden közlésed legyen őszinte (szívből jövő), személyes, informatív, hozzáadott értékkel és bizakodó!


3. Helyreállítás (a hajód újjáépítése)

A kihívás most az, hogy magunk mögött hagyjuk a válság sokkját és a megküzdés első szakaszait, és az egész szervezetet a csapat összes szakemberével újra növekvőképessé tegyük.

Itt az ideje az új energiával és új kompetenciákkal történő újjáépítésnek. Vezetőként két szakaszban kell lenned egyszerre. A túlélés során a túlélő csapat mellett kell úsznod. Ugyanakkor meg kell találnod a megküzdési szakasz mentőcsónakját, és elő kell készítened ezt a következő fázist a többiek számára. A megküzdési szakaszban ki kell képezned a csapatod, hogy meg tudjon birkózni a helyzettel, de ezzel párhuzamosan el kell kezdened a „helyreállítási fázisnak” nevezett hajó építését is. És még a helyreállítási szakaszban is, ami most fog elkezdődni, összpontosítanod kell a szervezet újjáépítésére, és időközben fel kell készülnöd a szervezet átalakítására.

Építészeti vezetés

Most kell beépítened a rezilienciát egész szervezetbe. Újjáépíteni a hatékony struktúrákat, rendszereket, és megbeszéléseket. Építsd fel újra a házad az alapvető küldetés, a kulcskompetenciák és a most megújult termékek és szolgáltatások alapjaira! Tervezz egy rugalmas és viszonylag egyszerű struktúrát, hogy képes legyél az új világban dolgozni!

Küldetés vezérelt vezetés

Fogalmazd át a küldetésed olyan módon, hogy releváns legyen ebben az új világban! Ezáltal határozd meg újra a szervezet DNS-ét, értékeit és szervezeti kultúráját, hogy képesek legyetek egészséges és fegyelmezett módon növekedni, újjáépíteni szervezetet! A csapatod minden tagjának szüksége van a közös küldetésből fakadó inspirációra, hogy a küldetés vezérelje őket.

Ügyfélközpontú vezetés

A középszerűség most nem elfogadható! Szervezeted minden egyes szakemberének arra kell összpontosítania, hogy kiváló minőségű ügyfélszolgálatot végezzen az ügyfél útjának minden lépésénél. Nem elég az ügyfél elégedettség biztosítása. Szükség van az ügyfelek inspirációjában is növekedni. Ez inkább szolgálat, mint értékesítés. Vezetőként az élen kell járnod abban, hogy az ügyfelekkel és az ügyfelekért dolgozol. A példa ösztönzi a többieket is a követésre.

Felhatalmazó vezetés

Képezd a következő szint vezetőit úgy, hogy teljes potenciáljukban tudjanak növekedni! Veled együtt fogják felépíteni a szervezetet, így szükségük van a rendszeres (heti) személyes támogatásra és figyelő szívre, de ugyanígy a nagylelkűen adott bizalomra is, hogy kiteljesedhessenek. Keresd meg, válaszd ki, építsd be és képezd azokat a csapattagokat, akik megvalósítják az új küldetésed!


4. Átalakulás (az óceán felfedezése)

Nem elég a szervezetet a válság előtti érettségi és termelékenységi szintre visszaállítani. Ügyfeleidnek új kérdései, vágyai, kihívásai vannak. A VUCA világ lényege pedig az, hogy egy olyan világban élünk, ahol sokféle válságot kell kezelnünk egy folyamatosan változó világban. Csapatodban a legtöbb szakember számára ez nem egy vonzó perspektíva. Örülnek, hogy a túlélés és a megküzdés után végre a helyreállítási szakaszban vannak. De ebben rejlik a legnagyobb kihívás. Sok szervezetnek, vállalatnak, városnak és nemzetnek nincs elegendő energiája ahhoz, hogy a helyreállítási szakaszon túlnőhessen. Amikor eljön a következő válság, újra mélyre merülnek, és csak megpróbálják azt újra túlélni.

Ezért kell jól kihasználnod az első 3 fázist. Akkor növekedni fog az erőd, és képes leszel a 4. vagyis az átalakulás fázisába lépni. Most eljutottunk a következő vezetői tulajdonságokhoz, amelyekben növekedned kell ebben az átalakulásban.

Álmodó vezetés

Amikor a gólyák Észak-Európából Dél-Afrika felé repülnek, megállnak a gibraltári sziklánál. Ott táplálkoznak, majd a forró szelet kihasználva 5000 méteres magasságig lebegnek, mielőtt 9000 km-es útjukat megkezdik Afrika felett. Nem a szárnyaik erejét használják, hanem stratégiai intelligenciát alkalmazva használják siklásra a felemelő forró szelet Európától egészen Dél-Afrikáig. Legtöbbjük túléli az egész utat. Vezetőként neked is ki kell használnod a magasságot, és el kell kezdened álmodni az „új földedről”, ahova a szervezetedet vezetni fogod. Kérdezd meg magadtól, hogyan adhatsz méltóságot és jobb sorsot ügyfeleidnek és a körülötted lévő társadalomnak! Fedezd fel a holnap kérdéseit, kihívásait és lehetőségeit, így átalakíthatod a szervezetet úgy, hogy készen álljon vezető szerepet vállalni az új világban!

Tervező gondolkodási vezetés

Itt az ideje, hogy összefogj más stratégikusan gondolkodó személyekkel, és végigvidd a tervezési gondolkodás minden szakaszát!

  • Inspiráció és empatikus ötletelés
  • Ötletelés, prototípusok építése és tesztelése
  • Az új termékek bevezetése és tervezése, építése és marketingje

Kulturális vezetés

„A kultúrának erőteljes hatása van. Tehát formálnod kell, mélyen el kell helyezned a nép tudatában, és tudnod kell, hogy javítsd meg, ha helytelen irányt vesz. ”- Ben Horowitz

Tehát itt az idő, hogy az átfogalmazott küldetésed, újratervezett kultúrát és szervezeti DNS-t mélyrehatóan meggyökereztesd a céged, szervezeted, városod vagy nemzeted minden érdekelt csapattagjában és befektetőjében. Ez az átalakulási fázis lehetőséget nyújt arra, hogy egészséges identitást teremts a szervezetedben. „A vezetők értékei gyakorlatilag a szervezeted értékeinek zsinórmértéke!” - Prof. H. Hemel

Tehát a kulturális vezetést a vezetés minden szintjén megélik és biztosítják. Szánj időt a megfelelő kultúra tervezésére, fejlesztésére és telepítésére a következő időszakra!

Íme néhány kérdés, amit feltehetsz magadnak:

  1. Te személyesen hol vagy ebben a 4 fázisban?
  2. Hol vagytok ti csapatként a 4 fázis közül?
  3. Mire van neked és a csapatodnak most a legnagyobb szüksége?
  4. Hol vannak az ügyfeleitek a 4 fázis közül?
  5. Hogyan támogathatjátok őket abban, hogy megéljék és növekedjenek a mostani szakaszukban?


Paul Donders - persolog mester-tréner, az Xpand nemzetközi tréningcég alapítója és vezetője

Egy hozzászólás a(z) “Vezetés a krízis idején – 2. rész” bejegyzéshez

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Több téma a blogon :

Mit kezdj a zárkózott partnereddel?

2019.02.12

Többektől hallottam már, hogy a társuk nagyon zárkózott és nehéz kitalálni mit érez vagy mit gondol valójában. A dolog hátterében az is állhat, hogy párod a személyiségéből fakadóan ilyen. Ha ...Olvasd tovább

Jobb párkapcsolatot karácsonyra!

2018.12.14

A párkapcsolatok egyik legnagyobb ellensége a kritizálás. Ha egy panaszt fogalmazunk meg, az egy jól körülhatárolható viselkedésre vonatkozik. De a kritika már a társunk személyiségét és karakterét célozza. De...Olvasd tovább

A vállalkozó szellem tanulható?

2022.03.28

Vállalkozónak lenni egy szakma, és egy szakma olyasmi, amit meg lehet tanulni, feltéve, hogy van némi tehetséged, eszközeid és motivációd.  A legújabb kutatások szerint az embereknek csupán 5-10%-a rendelkezik...Olvasd tovább

Rendelj legalább 20.000 Ft értékben és ingyen kiszállítjuk! Ha kérdésed van, írj chat-en vagy hívj: +40747222521 Dismiss